Padidinus akcizą Lietuva gali prarasti apie 25 proc. dabar parduodamo degalų kiekio

Padidinus akcizą Lietuva gali prarasti apie 25 proc. dabar parduodamo degalų kiekio

Lietuvos Vyriausybė nuo kitų metų siūlo didinti akcizų tarifą dyzeliniam
kurui. Šiuo metu galiojantis tarifas nuo 330,17 eurų už 1000 litrų būtų
padidintas iki 347 eurų už 1000 litrų. Dėl šio akcizų įstatymo pakeitimo
vežėjai jau dairosi į kaimyninę Lenkiją, kur degalų kaina pasidarys
konkurencingesnė.

Penkios verslo įmones vienijančios organizacijos kreipėsi į Premjerą Saulių
Skvernelį ir Seimo komitetus dėl numatomų pokyčių. Lietuvos nacionalinė vežėjų
automobiliais asociacija „Linava“, Lietuvos darbdavių konfederacija (LDK),
Lietuvos pramonininkų konfederacija (LPK), Lietuvos verslo konfederacija (LVK)
ir Lietuvos naftos produktų prekybos įmonių asociacija nepritaria numatytiems
pokyčiams ir teigia, kad taip bus suduotas smūgis ir verslui, ir valstybės biudžetui.

Pasak Roberto Dargio, Lietuvos pramonininkų konfederacijos prezidento,
„augant ekonomikai turime unikalią galimybę sustiprinti Lietuvos verslo
konkurencingumą, ypač eksporto rinkose. Akcizų dyzelinui didinimas turės
neigiamos įtakos visam verslui, ne tik transporto įmonėms. Kviečiame atsakingai
ir toliaregiškai priimti sprendimus ir nesuteikti kaimyninėms rinkoms
pranašumo“.

Degalus pirktų kaimyninėse šalyse

Priėmus šį įstatymo projektą Lietuvos vežėjai dyzeliną pradėtų pirkti
kaimyninėse šalyse, ypač Lenkijoje, per kurią driekiasi jų maršrutai. Lietuvoje
pakėlus akcizą, Lenkijoje degalai taptų pigesni nei Lietuvoje.

Visiems ES vežėjams, nusipirkusiems dyzeliną kitose šalyse, pastarosios
jiems grąžina PVM., kuris Lenkijoje yra 23 proc., o Lietuvoje – 21 proc. Jei
degalų kainos Lietuvoje ir Lenkijoje taps vienodos, dėl šios priežasties pilnas
bakas degalų (1420 ltr.) Lenkijoje bus 28 eurais pigesnis nei Lietuvoje.

„Šiuo metu dyzelinas Lietuvoje yra pigiausias, jei lygintume su
kaimyninėmis šalimis ir tai skatina krovininio transporto kuro bakus, kurių
talpa beveik 1500 litrų, pripildyti Lietuvoje ir išvykti į reisą. Šiuo metu
vežėjai pildami pilną baką dyzelino Lietuvoje į biudžetą akcizų pavidalu sumoka
468,6 eurų už vieną baką. Jei vis tik vežėjas, turintis 100 krovininių
automobilių,  ryžtųsi pilti brangesnius degalus Lietuvoje, o ne Lenkijoje,
dėl akcizo pakėlimo dyzelinas jam pabrangtų 70 000 eurų per metus. Maždaug tiek
kainuoja naujas vilkikas“, – pastebi Lietuvos nacionalinės vežėjų automobiliais
asociacijos „Linava“ prezidentas Erlandas Mikėnas.

E. Mikėnas taip pat akcentuoja, kad tai palies ir šalies gyventojus.
Perkantys degalus mokės didesnę kainą, o viešojo transporto įmonės, kurių
sąnaudų eilutėje dyzelinas užimą didelę dalį, taip pat turės įvertinti
atsiradusias papildomas išlaidas, o tai gali lemti didėsiančias bilietų kainas.

Didesnis šešėlis, sumažėjusios pajamos iš tranzito, mažesnės įplaukos į
biudžetą

„Akcizas buvo padidintas ir 2008 metais. Tuomet Lietuvos – Lenkijos pasienio
degalinėse dyzelino pardavimai sumažėjo iki 50 proc., o šešėlinė degalų rinka
padidėjo iki 30 proc.. Dabar padidinus akcizą, neabejotinai padidėtų nelegaliai
įvežamų degalų mastai, kurie sudaro apie 15 proc. degalų rinkos“,- ankstesnių
metų patirtį primena Lietuvos naftos produktų prekybos įmonių asociacijos
prezidentė Daiva Jokšienė.

E. Mikėnas prisimena, kad kiek vėliau Lietuvoje sumažinus akcizo mokestį,
šalies vežėjai į vietos rinką sugrįžo tik po kelerių metų, nes buvo sudarytos
ilgalaikės sutartys su Lenkijos degalų tiekėjais.

Per pastaruosius 2 metus yra ženkliai padidėjęs tranzitinių vilkikų srautas
per Lietuvos teritoriją. Daugiau negu 60 proc. trečiųjų šalių krovinių vežėjų
gabena krovinius per Lietuvą. Kitų šalių sunkvežimių pirkimai sudaro ženklią
Lietuvos degalų rinkos dalį. Padidinus degalų akcizą, šie sunkvežimiai taip pat
atras pigesne tapsiančią Lenkijos degalų rinką.

„Šiuo metu dyzelino pardavimai Lietuvoje auga, didžiąja dalimi, dėl
tranzitinio krovininio transporto vartojimo apimčių augimo, o ne dėl vidaus
vartojimo. Rinkos dalyvių duomenimis, tranzitiniam krovininiam transportui
tenka ne mažiau kaip 20 proc. viso Lietuvoje parduoto kelių transporto
dyzelino“,- tranzitinio transporto svarbą šalies degalų rinkai akcentuoja LVK prezidentas
Valdas Sutkus.

Vykdami į ES šalis, Rusijos, Estijos ir Latvijos tranzitiniai krovininiai
automobiliai nemažai pigesnio dyzelino užsipila Lietuvoje. Pabrangus degalams
ir šie krovininiai tranzitiniai automobiliai pradėtų piltis dyzeliną Lenkijoje,
dėl ten didesnio grąžintino PVM ir pigesnės galutinės dyzelino kainos.

Padidėjus kainų skirtumui tarp kaimyninių šalių, Lietuva gali prarasti apie
25 proc. dabar parduodamo degalų kiekio. Pakeltas akcizo mokestis šių praradimų
nekompensuotų.

LDK generalinis direktorius Danas Arlauskas atkreipia dėmesį, kad toks
sprendimas palies nemažą dalį šalies gyventojų. „Akcizo didinimas mažina verslo
konkurencingumą ir didina sąnaudas. Nauda biudžetui taip pat abejotina.
Galiausiai liksime su nepadidėjusiu biudžetu, mažiau konkurencingomis šalies
įmonėmis bei dėl padidėjusios degalų kainos vartotojams pabrangusiomis prekėmis
ir paslaugomis.“

Lietuvos verslą ir
pramonę vienijančios asociacijos ragina Seimą atsakingai vertinti susidariusią
padėtį ir nesivadovauti tik buhalterine aritmetika, atmetant rinkos veiksnius.
Finansų ministerija deklaruoja 2018 metų valstybės biudžetą, atspindintį
ekonomikos augimo periodą. Neabejojame, kad vertinant ateities perspektyvas
reikia visomis išgalėmis užtikrinti Lietuvos verslo konkurencingumą.