Mokesčių surinkimą privalo kontroliuoti įgaliotos valstybės institucijos

Mokesčių surinkimą privalo kontroliuoti įgaliotos valstybės institucijos

Praėjusią savaitę vykusiame Seimo Biudžeto ir finansų
komiteto (BFK) posėdyje verslininkai išsakė savo abejones dėl planuojamų
priimti įstatymo pataisų, kurios numatytų solidarią įmonių atsakomybę už
pridėtinės vertės mokesčio (PVM) mokėjimą
. Numatoma, kad už PVM mokestį bus atsakingi ne tik prekės ar
paslaugos pirkėjai. Atsakingais bus laikomi ir prekės ar paslaugos pardavėjai,
kurie žinojo ar privalėjo žinoti, kad už sandorį reikia mokėti PVM.

Lietuvos verslo konfederacijos
(LVK) prezidentas Valdas Sutkus mano, kad įstatymo pataisomis mokesčių
administratoriaus funkciją bandoma perkelti verslui: „ Jokia įmonė neturi jokių
poveikio priemonių  kitai įmonei, kad ši sumokėtų PVM. Perkeldamos šią
prievolę verslui, valstybės institucijos tokiu būdu tiesiog nusišalintų nuo
mokesčių mokėjimo kontrolės ir  nebeatliktų įstatymo joms numatytų
funkcijų“. LVK prezidentas įsitikinęs, kad
vasarį pateiktos VMI rekomendacijos dėl būsimų verslo partnerių patikimumo
patikrinimo įmones apkraus papildomomis išlaidomis. Be to,
įstatymo formuluotėje
kalbama ne tik apie sukčiavimo atvejus, bet ir atvejus, kai PVM nėra sumokamas
dėl finansinių problemų.

„Jeigu
įmonės vadovausis VMI pateiktomis rekomendacijomis, jos bus apkrautos
papildomomis išlaidomis. Reikės surinkti informaciją apie tą partnerį, turėti
to partnerio dosjė. Tai trukdys verslo plėtrai. Esant tokioms aplinkybėms, bus
sudėtinga surasti naujų partnerių. Jeigu susirasi naują verslo partnerį ir vėliau
pasirodys, kad jis nemoka pridėtinės vertės mokesčio, tave už tai nubaus. Tai
yra rimta rizika. Tokiu būdu verslo plėtra bus apsunkinama, o tuo pačiu mažės
konkurencija ir, tikėtina, didės kainos galutiniams prekių ir paslaugų
vartotojams“, — pabrėžė V.Sutkus.

Jo teigimu, projekte
yra numatytos itin abstrakčios ir subjektyvios aplinkybės, kurioms esant būtų
taikoma solidari atsakomybė: „Iš principo bus neįmanoma objektyviai įvertinti,
ar apmokestinamasis asmuo, kuriam taikoma solidari atsakomybė, žinojo, kad
dalyvauja sandoriuose su nesąžiningu PVM mokėtoju, ir ar iš anksto žinojo, kad
šis verslo partneris nesumokės PVM ar jo dalies. Tai sudarys visiškai
nepagrįstas galimybes valdininkams  „žinojimą“ arba „turėjimą žinoti“
nustatyti subjektyviai ir interpretuoti nepalankiai įmonėms“.

Marius
Dubnikovas,  LVK Mokesčių komisijos pirmininkas, sako, kad šie projektai
taps papildoma našta verslui, nepagerins mokesčių administravimo ir surinkimo:
Bus apsunkinta prekyba ir sandorių sudarymas, nes verslui bus
uždėta perteklinė našta ir prievolė, kurios įmonės  realiai įgyvendinti
negali, – patikrinti savo sandorio partnerio ketinimų“.
 „PVM
nesumokėjimas gali būti ir ne sukčiavimo atvejis. Taigi, nieko blogo
nepadariusi bendrovė gali pakliūti į naujojo „solidariojo“ mokesčio pinkles,
kadangi gali tekti mokėti mokesčius už partnerį, kuris turi laikinų mokumo
problemų ir negali atsiskaityti su valstybe“, – sakė M.Dubnikovas.

BFK pirmininkas Bronius Bradauskas
teigė, kad prieš keičiant įstatymus būtina atsižvelgti į sąžiningo verslo
interesus: „Turime padėti sąžiningam verslui, o ne prieš jį kovoti, tačiau
prieš tuos, kurie veikia nesąžiningai, privalome rasti tinkamas priemones.
Todėl reikia tokių pataisų, kurios atsijotų sąžiningus verslininkus nuo
nesąžiningų“.

B.Bradauskas
teigė, kad bus padaryta kelių savaičių pertrauka Seime svarstant bei priimant
PVM ir
Mokesčių administravimo įstatymo pataisas. Per tą laiką bus laukiama naujų
pasiūlymų, kaip išspręsti solidarios atsakomybės už PVM mokėjimą ir nepriemokų
išieškojimo klausimus.

Mėnesio
pradžioje už Vyriausybės siūlomas įstatymo pataisas Seime balsavo 48
parlamentarai, prieš – 38 bei 8 susilaikė.
Kad įsigaliotų nauja įstatymo
redakcija, Seimas turės balsuoti dar kartą.