Valdančiosios koalicijos atstovams vėl prabilus apie mokesčių didinimą, Lietuvos verslo konfederacija (LVK) teigia pasigendanti argumentų, kodėl vos prieš du mėnesius patvirtinus ambicingiausią per nepriklausomybės laikotarpį mokesčių reformą, skubama keisti jau priimtus ilgamečius akcizų didinimo alkoholiui ir tabakui planus bei dar labiau didinti išsiskiriantį regione bankų apmokestinimą.

„Vasarą Seime priimto mokesčių didinimo turėjo pakakti tiek tuometinės Vyriausybės programos įgyvendinimui, tiek gynybos finansavimo poreikiams. Tuomet verslui buvo aiškiai komunikuota, kad mokestinė našta šią kadenciją daugiau nedidės, tačiau pakeitimams dar nespėjus įsigalioti, vėl kalbama apie papildomus mokestinius pakeitimus“, – sakė LVK generalinė direktorė Ineta Rizgelė.

Nors LVK nepritaria sparčiam akcizų augimui, pati praktika iš anksto numatyti ilgamečius akcizų didinimo planus vertinama kaip gerosios teisėkūros pavyzdys, užtikrinantis verslui prognozuojamą aplinką. Be to, 2024 m. priimant naują akcizų planą alkoholio ir tabako gaminiams buvo įvertinti ir gynybos poreikiai – papildomos lėšos  nukreiptos į gynybos fondą.

I. Rizgelės teigimu, neatsakinga akcizų politika gali turėti priešingas pasekmes ir mažinti biudžeto ir gynybos fondo pajamas.

Kylant akcizams, didėja gyventojų ir verslo įsigijimai gretimose šalyse, kur akcizai mažesni.  Taip jau nutiko 2025 m. ženkliai padidinus akcizus degalams, kuomet vežėjai dėl išaugusių degalų vyko pildytis svetur. Alkoholio rinkoje fiksuojami panašūs procesai – VMI duomenimis, per pirmuosius 7 šių metų mėnesius pardavimai šalyje sumažėjo 7–16 proc. Tikėtina, kad šiam rezultatui įtakos turėjo ne tik šalyje mažėjantis vartojimas, bet ir suintensyvėjusi pasienio prekyba.

Didesni akcizai taip pat skatina per pastaruosius metus rekordines aukštumas pasiekusią šešėlinę prekybą. Valstybės sienos apsaugos tarnybos duomenimis, vien per pirmą šių metų pusmetį pasieniečiai sulaikė dukart daugiau kontrabandinių cigarečių nei per visus 2024 m. Negana to, vos prieš savaitę demaskuotas ir nelegalus fabrikas Kaune, per metus pagamindavęs 6,5 mln. pakelių falsifikuotų cigarečių. 

„Vos pernai buvo apsispręsta dėl ilgamečio akcizų didinimo alkoholiui ir tabakui plano. Negirdime argumentų, kodėl akcizų didinimas turėtų būti spartinamas ir indikuojame rizikas, kurias kelia tokie impulsyvūs, nepamatuoti mokesčių politikos sprendimai“, – sakė I. Rizgelė.

Naujų mokestinių iniciatyvų fone LVK pasigenda naujosios koalicijos įsipareigojimų dėl biurokratizmo verslui mažinimo ir viešojo sektoriaus efektyvinimo. Nors praėjusiais metais biurokratizmo temai buvo skirtas didelis dėmesys, realaus proveržio pasiekti nepavyko.  

„Verslas tikisi, kad valdantieji papildomų lėšų pirmiausia ieškos ne didindami mokesčius, o mažindami biurokratinę naštą ir racionaliai valdydami valstybės turtą. Tai būtų tvarus kelias stiprinti šalies konkurencingumą ir užtikrinti didesnes biudžeto pajamas,“ – pabrėžė I. Rizgelė.

LVK kviečia valdžią laikytis jau prisiimtų įsipareigojimų dėl mokesčių stabilumo, imtis realių veiksmų biurokratijos mažinimo srityje bei užtikrinti, kad papildomų valstybės įsipareigojimų finansavimo šaltiniu pirmiausia taptų efektyvesnis viešojo sektoriaus valdymas, o ne dar didesnė našta šalies verslui ir gyventojams.

#VerslasLietuvai

Panašūs įrašai