Pristatytas pilotinis projektas „Krovinių gabenimas naudojant GPS/GSM įrangą“

Pristatytas pilotinis projektas „Krovinių gabenimas naudojant GPS/GSM įrangą“

Rugsėjo 16 d. Lietuvos verslo konfederacijoje vyko apskrito stalo diskusija „Krovinių gabenimas naudojant GPS/GSM įrangą“. Šią diskusiją organizavo Tarptautinė Rytų – Vakarų transporto koridoriaus asociacija (EWTCA) kartu su JAV Teisingumo departamento programa  ICITAP, talkinant Lietuvos verslo  konfederacijai (LVK).

Renginio metu pristatytas pilotinis projektas, kurio svarbiausias tikslas – pateikti rekomendacijas verslui bei valdžios institucijoms, kaip taikyti inovacijas, organizuojant  sienos kirtimo procesų priežiūrą.

Kaip rodo logistikos bendrovių patirtis, sienų kirtimo ir muitinės procedūros ES nepriklausančiose Rytų Europos valstybėse dažnai tampa esminiu stabdžiu, trukdančiu efektyviai gabenti tarptautinius krovinius.  Per JAV Teisingumo departamento vykdomą Tarptautinės kriminalinių nusikaltimų mokymo pagalbos programą (ICITAP) Tarptautinei Rytų-Vakarų koridoriaus asociacijai (EWTCA) buvo perduotos keturios modernios GPS/GSM įrangos sistemos, leisiančios stebėti krovinių judėjimą Baltijos-Juodosios jūros transporto jungtimi. Kroviniai šios jungties keliais ir geležinkeliais važiuoja nuo Lietuvos iki Turkijos, per Baltarusiją ir Ukrainą, intermodaliniu (skirtingų rūšių) transportu.  

Algimantas Akstinas, Lietuvos verslo konfederacijos generalinis direktorius akcentavo, kad inovacijų taikymas transporto ir logistikos sektoriuje yra itin svarbus aspektas, leidžiantis didinti šių paslaugų konkurencingumą tarptautiniame kontekste. A. Akstino teigimu, šis pilotinis projektas išskirtinis tuo, kad jame dalyvauja visos suinteresuotos šalys: muitinės, verslas, mokslo institucijos, valstybės institucijos.

Iki metų pabaigos truksiančiame tyrime dalyvaus EWTCA parinkti vežėjai, minėtų šalių muitinės tarnybos,  EWTCA ir ICITAP ekspertai. Jie sieks tiksliai identifikuoti problemines sienų kirtimo vietas bei palyginti kirtimų proceso trukmes tarp atskirų šalių ir naudojant skirtingas transporto rūšis.

„Logistika yra tarptautinis verslas, tad sienų kirtimo ribojimai yra viena iš didžiausių jo kliūčių. Nauja techninė įranga leis tiksliai stebėti krovinių gabenimo procesą ir identifikuoti silpnąsias vietas. Analizuosime gautus duomenis ir bandysime konstruktyviai rasti opiausių problemų sprendimus. Taip pat šiame procese dalyvaus ir transporto srities mokslininkai – VGTU Intermodalinio transporto ir logistikos kompetencijos centro darbuotojai“, – pažymėjo EWTCA prezidentas Algirdas Šakalys.

JAV Teisingumo departamento suteikta įranga leis tyrėjams ir logistikos bendrovėms ne tik stebėti krovinio kelią ir tikslią jo buvimo vietą, bet ir tai kada ir kur buvo atidarytos gabenamo konteinerio ar sunkvežimio talpos durys. Tam muitinės šiuo metu naudoja vadinamąsias plombas.

ICITAP programos muitinės ekspertas Vytenis Ališauskas pabrėžė, kad sienos kirtimo procesų Rytų Europos šalyse stebėjimas ne tik bus pagelbės logistikos paslaugas teikiančioms bendrovėms, bet ir kompleksiškai padės identifikuoti Rytų šalyse gajas muitinės korupcijos problemas.

„Pirminis šio projekto tikslas yra ištirti, kur ir kodėl kirsdami valstybių sienas stringa kroviniai, ir pateikti galimus sprendimus, rekomendacijas muitinei ir verslui. Tačiau ilgalaikė šio sumanymo esmė yra, kad patikimi, sąžiningi vežėjai galėtų savo krovinius gabenti greičiau ir efektyviau. Sumontuotos GPS/GMS sistemos sujungtos su muitinių informacine sistema, leistų verslininkams tiksliai matyti krovinio kelią. Muitinės tuo tarpu elektroninėmis ryšio priemonėmis identifikuotų prie sienos atkeliavusį patikimų logistikos bendrovių transportą ir jį per sieną praleistų supaprastinta tvarka“, – pasakojo ICITAP programos ekspertas V.Ališauskas.

Ekspertas pabrėžė, kad kartais dėl pasienyje stringančių krovinių kaltos ne tik muitinės tarnybos. Pasinaudodamos inovatyviomis technologijomis, transporto srautus gali paprasčiau paskirstyti ir pačios logistikos bendrovės. Pasitelkiant naujas technologijas, sumažėja žmogaus tyčia ar netyčia padaromų klaidų tikimybė, skaidrėja krovinių gabenimas.

„Mane džiugina, kad projektas iš pradžių stebės, o tada analizuos. Procesų stebėjimas yra mokslo pagrindas ir svarbus žingsnis į racionalius kylančių problemų sprendimus. Pasaulio muitinių organizacija pastaruoju metu pabrėžia verslo ir muitinės tarnybų partnerystę, kaip sėkmingo tarptautinio krovinių gabenimo procesų pagrindą. EWTCA pristatomas „Krovinių gabenimo naudojant GPS/GSM įrangą“ projektas yra vienas gerųjų tokio bendradarbiavimo pavyzdžių“, – teigė Muitinės departamento generalinio direktoriaus pavaduotojas Jonas Miškinis.