Reklamos rinka internete nuolat auga, o prekyba internetu įgauna naujų formų, plečiasi ir aktyvėja. Prieš keletą metų buvo manoma, kad prekyba internetu Lietuvoje netaps tokia populiari, kaip kitose šalyse, nes lietuviams toks prekių įsigijimo būdas neatrodo patikimas. Tačiau šiandien tokios pesimistinės prognozės neatitinka realybės.
Šių metų balandžio mėnesio tyrimo duomenimis, 32 proc. Lietuvos gyventojų yra bent kartą apsipirkę internetu, o 12,8 proc. taip perka bent kartą per mėnesį.
Populiarėjant prekybai internetu, susiduriama su nauju iššūkiu – teisiniu šios veiklos reguliavimu. 2012-2013 m. jau formuojasi teismų praktika, institucijos ima vertinti ir tirti interneto pardavėjų, grupinių apsipirkimų portalų veiklą, prekybos griežtai kontroliuojama produkcija, tokia, kaip, vaistai ar alkoholis, atvejus. Lietuvos verslo konfederacijos surengtoje kasmetinėje konferencijoje „Rinkodara ir įstatymas“ verslininkai ir verslo priežiūros institucijų atstovai diskutavo apie svarbiausius reklamos virtualioje erdvėje iššūkius ir pavojus.
„Lietuvoje rinkodarai ir reklamai internete taikomi bendrieji teisės aktuose nustatyti reikalavimai. Tik kai kurie teisės aktai turi specifinių, būtent reklamai ir rinkodarai internete skirtų nuostatų, tačiau jos yra labai ribotos ir jų nėra daug. Kai kuriais atvejais tai kelia sunkumų tiek įmonėms, besireklamuojančioms internete, tiek ir reklamos priežiūrą vykdančioms institucijoms, siekiančioms nustatyti pažeidimus“, – sako Laimonas Markauskas, advokatų profesinės bendrijos „MAQS Law Firm“ partneris (nuotraukoje).
Konferencijoje dalyvavę internetinių parduotuvių ir grupinių apsipirkimo portalų atstovai teigė, kad didžiausia šios srities teisinio reguliavimo spraga ta, kad nėra sudaromos vienodos konkurencinės sąlygos Lietuvos įmonėms ir užsienio įmonėms, vykdančioms veiklą Lietuvoje. Anot Aldo Kirvaičio, įmonės „Cherry Media“, valdančios grupinių apsipirkimų portalus, valdybos nario, lietuviai dažnai perka užsienio šalių elektroninėse parduotuvėse. Tačiau šioms, nėra taikomi tokie patys teisiniai rinkodaros reikalavimai, kaip Lietuvoje registruotoms elektroninėms parduotuvėms. Kaip pavyzdį A. Kirvaitis minėjo populiariausių užsienio internetinių parduotuvių naudojamus kainų lyginimus, kurie Lietuvoje yra diskutuotini dėl jų atitikimo reklamos įstatymui.
Naujus iššūkius kelia ir žiniasklaidos priemonių išėjimas už tradicinių savo ribų, pavyzdžiui, televizijos laidų transliacijos internetu bei šių laidų archyvai. Eglė Latauskienė, Narkotikų, tabako ir alkoholio kontrolės departamento atstovė, teigė, kad tokie atvejai kelia itin daug diskusijų ir sunku rasti vienareikšmį atsakymą. Lietuvoje įstatymu draudžiama alkoholio reklama televizijoje nuo 6 iki 23 val., bet kai kurias laidas ir filmus su visais reklamos intarpais televizijos internetinių svetainių archyvuose galima pasižiūrėti bet kuriuo paros metu.
Konferencijoje taip pat dalyvavo Konkurencijos tarybos, Valstybinės vaistų kontrolės tarnybos, Valstybinės duomenų apsaugos inspekcijos atstovai, kurie skatino verslininkus geranoriškai bendradarbiauti, konsultuotis ir ieškoti bendrų sprendimų. Lietuvos verslo konfederacija nuolat organizuoja konferencijas įvairiais verslo reguliavimo klausimais, kuriose skatinimas dialogas tarp verslo atstovų ir verslą reguliuojančių institucijų, siekiant pirmenybę teikti pažeidimų prevencijai, o ne nuobaudoms.