V. Sutkus. Neūkiškumo pavyzdys: „gera“ ir „bloga“ paslauga iš tų pačių valstybės rankų

V. Sutkus. Neūkiškumo pavyzdys: „gera“ ir „bloga“ paslauga iš tų pačių valstybės rankų

Kai valstybės valdomą Lietuvos
paštą vieną dieną bus apsispręsta kotiruoti vertybinių popierių biržoje ar
ieškoti jam privataus investuotojo, valdžios atstovai turės dėl ko pasukti
galvą ir sugalvoti įtikinamą paaiškinimą, kodėl iš šios įmonės patys atėmė galimybę
konkuruoti perspektyvioje srityje ir atidavė kitai valstybinei institucijai. Dabar
priimtina tampa tik Registrų centro elektroninių sąskaitų sistema, į kurią nuo
liepos varu varomas viešuosiuose pirkimuose dalyvaujantis verslas.

Akivaizdu, kad valstybiniam
sektoriui sunki, o gal net neįmanoma užduotis įsileisti realią konkurenciją. O
ženklų, kad būtų mėginama atsikratyti įpročio kurti vidines monopolijas, kol kas
nematyti.

Iš nepaslankaus milžino įvaizdžio
paštas vaduojasi siūlydamas naujas, informacijos technologijų amžiaus dvasią
atitinkančias elektronines paslaugas, be kurių sunkiai įsivaizduojama
šiuolaikiška bendrovė. Siekis modernizuotis duoda rezultatų: Lietuvos pašto el.
sąskaitų sistema naudojasi nemaža dalis verslo, prie jų įprato ir darbuotojai,
ir apskaitą tvarkantys finansininkai.

Nepaisant to, verslas jau gavo laiškus
iš valstybės institucijų, kuriuose informuojama, kad privaloma susikurti
paskyrą Registrų centre ir naudotis stringančia, nuolat apie klaidas
signalizuojančia jo el. sąskaitų sistema. Jai sukurti, beje, panaudotos
europinės investicijos.

Lyg tokio valstybinio lygio
neūkiškumo būtų maža, atrodo sąmoningai pamirštama, kad elektroninių sąskaitų
tvarkymo paslaugas Lietuvoje teikia ir įvairios privačios platformos. Vargu, ar
privatus verslas į jų saugumą ir patogumą investavo tikėdamasis, kad valstybė
norės privilegijos pati teikti el. sąskaitų tvarkymo paslaugas.

Ir šiuo atveju kalbama jau ne tik
apie privačiam verslui eilinį sykį vėl užtrenktas duris, bet, pabrėžiu,  galimybė konkuruoti atimama ir iš 100 proc.
valstybei priklausančio, savo el. sąskaitų sistemą sukūrusio Lietuvos pašto.

Toks viešojo sektoriaus požiūris į
elektroninių paslaugų rinką nedžiugina, nes tai greičiau yra paslaugos
uzurpavimas ir rinkos monopolizavimas.  Verslas
nuolat stebi rinką, jos tendencijas, vartotojų poreikius ir, be kita ko,
konkuruoja su analogiškas paslaugas ar prekes siūlančiais varžovais. Būtent pastarieji
ir leidžia pasitikrinti nuosavo verslo imuniteto stiprumą. Apmaudu, bet tai
negalioja valstybiniame sektoriuje, kuriam priklausančiam Registrų centrui suteikiamos
išskirtinės teisės mažina konkurenciją, sistemų plėtrą ir paslaugų pasiūlą.

Registrų centras šiemet skelbė
skaičiavimus, jog į elektroninę erdvę visuotinai perkėlus sąskaitų pateikimą,
per metus bus sutaupoma apie 1,5 mln. eurų. Tikriausiai tai buvo ironija, nes
verslui toks taupymas kainuos. Pats Registrų centras už vienos sąskaitos pateikimą
elektroniniu būdu kažkodėl nustatė privalomą 0,58 euro įkainį, todėl akivaizdu,
kad verslas ne tik nesutaupys, bet išlaidos tik augs, nes jis ne tik buvo
papildomai apmokestintas, tačiau ir neturi galimybės rinktis kitų nemokamų ar
bent jau pigesnių alternatyvų.

Jau 13 metų esame bendros Europos
Sąjungos rinkos dalimi, tačiau sveikos konkurencijos principų perprasti vis dar
nesugebame.